Svar: Hjælp til mælk, natflaske og mad

20. november 2015

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Sara

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som om at Liam har været god til at optage næringen fra modermælkserstatningen, selvom han ikke helt har indtaget sit udregnede behov - han har taget fint på, følger sin kurve og du beskriver en dreng, der udvikler sig rigtig fint og som umiddelbart trives - og det er det vigtigste:)

Du har dog naturligvis ret i, at han skal have sin mælk, så han får de næringsstoffer og også jern, der er i erstatningen, men jeg tænker at tiden nu arbejder lidt for jer. Nu hvor han bliver 7 måneder gammel, må du nemlig gerne nøjes med at tilbyde ham 4 flasker i døgnet. Det vil nogle gange gøre, at han så naturligt får lidt mere interesse for flasken, når han bliver den tilbudt, netop fordi han ikke får flasken så tit og derfor ikke bliver så træt af den:)

Jeg anbefaler normalt, at de fire flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Altså omkring kl 05, 13, 19.30 og 23.30. Når flaskerne ligger her, så ligger de fint fordelt ud over døgnets 24 timer og de giver samtidig plads til anden mad i maven.

Men det er ikke sikkert, at dette kan lade sig gøre hos jer og du er nødt til at forsøge dig lidt frem. Det kan dog godt være, at han vil acceptere en flaske før sin middagslur, hvis han ikke også har fået den tilbudt om formiddagen og det synes jeg vil være et forsøg værd. Også fordi der ellers vil gå rigtig lang tid mellem flasken kl 03.30 og så først flaske kl 15... Jeg forestiller mig derfor, at du f.eks. kan prøve at give ham de fire flasker kl 22.30 - 03.30 - 13.30 og 19.30.

Det er vigtigt at du holder mængden af skemad til frokost og aften på en mængde, som stadig levner plads til flasken. Det vil sige, at det er bedre, at han f.eks. spiser 1 dl. grød eller mos, drikker vand af kop og så efterfølgende tager imod sin flaske, end at han spiser 2 dl. grød eller mos og derefter afviser flasken...

Jeg synes du skal bibeholde flasken midt nat kl 03.30, da han lyder til at være glad for flasken her, og på det tidspunkt faktisk drikker godt af den. Selvom det er hårdt at skulle op og tilbyde ham flaske midt nat, så lyder det som vigtigt, at han stadig får den flaske. Du kan naturligvis godt prøve om du fremadrettet kan tilbyde den kl 05 i stedet, men lige nu lyder det ikke sådan - det ...

Annonce

... skyldes måske, at han nogle gange springer flasken over kl 19.30 - så i stedet for at drikke sin flaske kl 19.30 og 23.30, så drikker han den 23.30 og 03.30 - og det vigtigste er, at hans behov bliver stillet...

Det er vigtigt, at du bruger mme i hans grød og mos, så hans mad på den måde energiberiges ekstra. Du kan også vælge at tilbyde ham lidt mme af en kop en gang imellem, men umiddelbart tænker jeg, at det vil være rart for ham, hvis han får lov til at drikke vand. Hvis han er lidt træt af flasken og erstatningen, så vil han sætte pris på at få vand :) Og det er også vigtigt, at han lærer at drikke vand.

Da han er glad for frugtmos og frugtsmoothies, så kan du også tilbyde ham lidt frugtmos med mme på - serveret som en gammeldags frugtgrød med mælk. Du må gerne give ham kold mme og på den måde få lidt ekstra mme i ham.

Når og hvis han f.eks. afviser sin aftenflaske kl 19.30, så må du også gerne prøve at tilbyde ham lidt mme af en kop i stedet. Det er helt okay, hvis han vil drikke det på denne måde - Her gives koppen som alternativ til flasken, ikke som alternativ til vand:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Da du er bekymret for hans jernbehov, så kan du med fordel tilbyde ham tilskudsblanding, altså erstatning type 2, da disse har et højere jernindhold. Derudover må du sikre hans behov for jern ved at tilbyde ham en varieret kost med grove grøntsager, grove grødtyper, kød og fisk i mosen og stille og roligt mere og mere familiemad:)

Med hensyn til mad i hånden, så skal han altid være under opsyn, når han selv sidder og spiser. Han kan let få knækket et stykke af og få det galt i halsen. Bløde frugtbåde som appelsin og melon kan være en idé - du må også gerne give ham blomme, men du skal tage skrællen af. Skræl kan sætte sig fast i halsen. Æblebåde og lignende er hårde og knækker meget let, så det bør han ikke få.

Giv ham også gerne kogte grøntsager, det kan være kogte gulerodsbjælker, kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende. Det kan også være en kartoffelbåd bagt i ovnen. Og ristede rugbrødsbjælker er også godt. Du bør udskifte dem, når det bliver for blødt og snasket, så han ikke får noget galt i halsen. Og du skal være ekstra opmærksom, når han har fået tænder!

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham - og fortsat god appetit:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder