Svar: Hjælp til mælk, natflaske og mad
20. november 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Sara
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at Liam har været god til at optage næringen fra modermælkserstatningen, selvom han ikke helt har indtaget sit udregnede behov - han har taget fint på, følger sin kurve og du beskriver en dreng, der udvikler sig rigtig fint og som umiddelbart trives - og det er det vigtigste:)
Du har dog naturligvis ret i, at han skal have sin mælk, så han får de næringsstoffer og også jern, der er i erstatningen, men jeg tænker at tiden nu arbejder lidt for jer. Nu hvor han bliver 7 måneder gammel, må du nemlig gerne nøjes med at tilbyde ham 4 flasker i døgnet. Det vil nogle gange gøre, at han så naturligt får lidt mere interesse for flasken, når han bliver den tilbudt, netop fordi han ikke får flasken så tit og derfor ikke bliver så træt af den:)
Jeg anbefaler normalt, at de fire flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Altså omkring kl 05, 13, 19.30 og 23.30. Når flaskerne ligger her, så ligger de fint fordelt ud over døgnets 24 timer og de giver samtidig plads til anden mad i maven.
Men det er ikke sikkert, at dette kan lade sig gøre hos jer og du er nødt til at forsøge dig lidt frem. Det kan dog godt være, at han vil acceptere en flaske før sin middagslur, hvis han ikke også har fået den tilbudt om formiddagen og det synes jeg vil være et forsøg værd. Også fordi der ellers vil gå rigtig lang tid mellem flasken kl 03.30 og så først flaske kl 15... Jeg forestiller mig derfor, at du f.eks. kan prøve at give ham de fire flasker kl 22.30 - 03.30 - 13.30 og 19.30.
Det er vigtigt at du holder mængden af skemad til frokost og aften på en mængde, som stadig levner plads til flasken. Det vil sige, at det er bedre, at han f.eks. spiser 1 dl. grød eller mos, drikker vand af kop og så efterfølgende tager imod sin flaske, end at han spiser 2 dl. grød eller mos og derefter afviser flasken...
Jeg synes du skal bibeholde flasken midt nat kl 03.30, da han lyder til at være glad for flasken her, og på det tidspunkt faktisk drikker godt af den. Selvom det er hårdt at skulle op og tilbyde ham flaske midt nat, så lyder det som vigtigt, at han stadig får den flaske. Du kan naturligvis godt prøve om du fremadrettet kan tilbyde den kl 05 i stedet, men lige nu lyder det ikke sådan - det skyldes måske, at han nogle gange springer flasken over kl 19.30 - så i stedet for at drikke sin flaske kl 19.30 og 23.30, så drikker han den 23.30 og 03.30 - og det vigtigste er, at hans behov bliver stillet...
Det er vigtigt, at du bruger mme i hans grød og mos, så hans mad på den måde energiberiges ekstra. Du kan også vælge at tilbyde ham lidt mme af en kop en gang imellem, men umiddelbart tænker jeg, at det vil være rart for ham, hvis han får lov til at drikke vand. Hvis han er lidt træt af flasken og erstatningen, så vil han sætte pris på at få vand :) Og det er også vigtigt, at han lærer at drikke vand.
Da han er glad for frugtmos og frugtsmoothies, så kan du også tilbyde ham lidt frugtmos med mme på - serveret som en gammeldags frugtgrød med mælk. Du må gerne give ham kold mme og på den måde få lidt ekstra mme i ham.
Når og hvis han f.eks. afviser sin aftenflaske kl 19.30, så må du også gerne prøve at tilbyde ham lidt mme af en kop i stedet. Det er helt okay, hvis han vil drikke det på denne måde - Her gives koppen som alternativ til flasken, ikke som alternativ til vand:)
Da du er bekymret for hans jernbehov, så kan du med fordel tilbyde ham tilskudsblanding, altså erstatning type 2, da disse har et højere jernindhold. Derudover må du sikre hans behov for jern ved at tilbyde ham en varieret kost med grove grøntsager, grove grødtyper, kød og fisk i mosen og stille og roligt mere og mere familiemad:)
Med hensyn til mad i hånden, så skal han altid være under opsyn, når han selv sidder og spiser. Han kan let få knækket et stykke af og få det galt i halsen. Bløde frugtbåde som appelsin og melon kan være en idé - du må også gerne give ham blomme, men du skal tage skrællen af. Skræl kan sætte sig fast i halsen. Æblebåde og lignende er hårde og knækker meget let, så det bør han ikke få.
Giv ham også gerne kogte grøntsager, det kan være kogte gulerodsbjælker, kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende. Det kan også være en kartoffelbåd bagt i ovnen. Og ristede rugbrødsbjælker er også godt. Du bør udskifte dem, når det bliver for blødt og snasket, så han ikke får noget galt i halsen. Og du skal være ekstra opmærksom, når han har fået tænder!
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham - og fortsat god appetit:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske